Limhamns Brassband bjuder på gratiskonsert

Den 22 juli bjuder Limhamns Brassband på en gratiskonsert i Soldattorpets trädgård. Det är ett led i bandets hundraårsfirande, som vi tidigare skrivit om. I detta ingår också utställningen ”Limhamns Brassband 100 år” på Soldattorpet. Torpet är öppet varje lördag och söndag klockan 13-16.

Andreas Wetterlund är dirigent för Limhamns brassband sedan 1996. Han kom med i orkestern 1988 och har alltså ett  alldeles eget jubileum att fira med sina 30 år som medlem i Limhamns Brassband.

Andreas Wetterlund, dirigent för Limhamns Brassband.

Vad bjuds vi på den 22 juli?

Det blir en blandning av klämmiga sommarlåtar och lite marschmusik. Blåsorkester och marschmusik är en bra kombo.

Hur har sommaren sett ut?

Vi har ett eller ett par fasta spelningar med Limhamns Församling varje år. En på Kristi Himmelsfärdsdag i Limhamns kyrka och en den 22 augusti i Minneslunden.

– Så hade vi spelningen på Torpet i samband med jubileumsutställningen. Och innan dess på Rosengård i början av juni.

Sen kommer Hamnfestivalen den 26 juli, utomhuskonsert den 29 juli, den 12 augusti i Bergaparken, den 31 augusti för Malmö Universitet och så jubileumskonserten med Marianne Mörck och inbjudna körer på Malmö Live. Ja, och innan dess så ska vi ju ha semester också.

Ett brassband består av många musiker. I hundra år har ni fyllt bandet. Hur går det med återväxten?

– Som det ser ut nu, så har vi några ungdomar. I dag har vi tre som är under 20 år. Det kommer nya, kanske inte i den takt som vi önskar, men det går. Det är ju rätt viktigt att vi trivs med varandra. Brassbandet är ju en social företeelse också.

VÄLKOMNA till Soldattorpet i Limhamn den 22 juli då Limhamns Brassband bjuder på gratiskonsert mellan mellan klockan 13.30 och 14.30.

Musiker ur dagens brassband guidar i museet denna dag.

OBS! Kaffeservering i trädgården!