|

VROOOM! Vi kör vidare!

Efter fyra framgångsrika och välbesökta månader med utställningen Limhamn-Dragör T/R på Soldattorpet, går vi i land och visar hur Limhamn och Lindström blir ett begrepp i svensk motocrosshistoria genom Göte Lindström och hans vänner. 

Göte Lindström och Ronnie Nerbring.
Göte Lindström och Ronnie Nerbring.

År 1948 öppnade Göte en cykel och mc-firma på Järnvägsgatan. Där hjälpte han också ungdomar att meka med sina motorcyklar. Tillsammans med Ronnie Nerbring, som både arbetade och tävlade för Göte Lindström, utvecklade de en motorcykel som fick namnet Lindström. Den var överkomlig i pris och passade därför för ungdomar med nyvaknat motorintresse.

Ungdomarna träffades och körde upp och nerför Linnégatan och ute på Ön på kvällarna, vilket inte bara orsakade höga decibeltal utan också höga klagomål.

 

 

 

TävlingLernacken

En bana på Limhamns högsta ”berg ”, Lernacken, skulle lösa problemet. Ett gäng kring Göte Lindström; arbetskamrater, skolkamrater, släktingar och andra närstående bildade 1956 Limhamns Motorklubb. 150 ungdomar löste medlemskort och började köra.

Klubben anlade tävlingsbana och byggde klubbhus och snart kommer tävlingar igång. ”Lindström/HVA” blev med tiden allt mer populär som tävlingsmotorcykel och många förare, både svenska och internationella, kom att tävla med dem. Några blev fabriksförare för Lindström. Och publiken strömmade dit. Förarna blev idoler. Man fick till och med ”VM-tävlingar” förlagda till banan på Lernacken.

Kjell Nilsson
Kjell Nilsson

Men under mitten av 60-talet, under Kalla krigets epok, tvingades Limhamns Motorklubb bort från Lernacken. Marken ansågs vara mer värdefull för militären. Man flyttade till Sturup där man fortfarande håller till.

En man som hjälpte till att genomföra flytten var kommunalrådet Nils Yngvesson, som också svarar för invigningstalet på öppningen av utställningen.

 

Utställningen öppnar lördagen den 10 juni på Soldattorpet. Där kan man också beskåda en Lindström MC från 1963. På denna körde Ronnie Nerbring sin sista motocrosstävling 1989. 

Ansvariga för utställningen är Elisabeth Ivarsson, Mona Bornecrantz, Billy Fransson och Kjell Larsson. De har intervjuat, läst länken Lindström-MX, MC-tidningar, pratat med anhöriga och entusiaster och lyckats få ihop denna innehållsrika utställning, som väcker så många minnen hos så många.

 

 

 

 

 

 

Jan Isgren kommer till Torpet med sin äkta Lindström.
Jan Isgren kommer till Torpet med sin äkta Lindström.
På plats.
På plats.