Barnens Dag på Limhamn 28-29 juli 1906

Hela Limhamn var klätt i festdräkt och alla vimplar har flugit i topp. Klockan 1,30 utgick festtåg från Idrottsplatsen. Med härolder och Skånska dragonregementets musikkår i spetsen togs färden genom Strandgatan till järnvägsstationen, vidare genom Järnvägsgatan till torget och tillbaka till Idrottsplatsen.

Ett femtiotal smyckade vagnar deltog i festtåget.

På festplatsen var marknadslivet i full gång.  Där fanns nöjen och roligheter i ändlös rad. ”Dramatiska teatern” visade lustspelet SVARTE-PETTER i en akt och äktenskapsdramat UPPSÄGNING, det världsberömda panoramat visade illustrationer till världshändelserna; revolutionen i Ryssland, rysk-japanska-kriget, prins Gustaf Adolf och hans Margareta, här fanns menageri, lyckohjul, tombola och marknadsstånd  – allt  för en billig peng.  Festen avslutade vid sena kvällen med ett praktfullt fyrverkeri.

Festlighetens syfte var att samla in medel  till sommarkolonier där fattiga barn kunde få möjlighet att sola och bada och vistas på landet. Alla ungar  på Limhamn var utrustade med sparbössor och ”hemsöka gatorna överallt och gör dem osäkra…skramla med sina bössor och går inte förrän var och en avlämnat sin tribut.”

Fotona från Barnens Dag togs av Cecilia Nelsson och finns i museiföreningens bilddatabas. Där hittar du många fler foton från festligheterna de dagarna.