Ung i Limhamn på 1970-talet

…hur ni stämde träff före mobilernas tid?

…var rökrutan fanns på skolan?

…varför Linneskolan blev så bra på basket?

… arbetsförmedlingen på Folkets hus?

…vad du gjorde på fritidsgården?

…mattanterna på Berga och musikläraren på Linné?

…hur det var på folkfesten inne i stan?

…hur ni tog färjan till Dragör?

”Ung i Limhamn på  1970-talet”  försöker visa lite av livet under denna tid. Ungdomar försökte ”förändra världen ” samtidigt som de bodde hemma och inte ville sticka ut för mycket på hemmaplan.  De flesta följde mallen med skola, konfirmation, körkort, nöjen  osv. Många var engagerade i olika idrottsgrenar och andra aktiviteter. Det är nu flera nya fritidsanläggningar skapas.

Museiföreningen har fått den nerlagda Limhamnstidningens omfattande tidnings- och fotoarkiv. Det har gett uppslag till innehållet i denna utställning och hjälpt oss att minnas. Vi som gjort utställningen var då själva  i 20- års åldern och bodde i Limhamn/ Malmö.

Håkan Friberg och Peter Bengtsson målgörare i LIF:s match mot Eslöv.
Fotograf Björn Johnsson

Utställningen invigs  lördagen den 26 oktober  kl 14.

Första visningen blir den 17 november  kl 14. Då kommer Nina Hillesö Pålsson från Malmö konståkningsklubb och Holiday on Ice  att bli intervjuad om  vad konståkningen på 70-talet innebar för henne.

”Ung i Limhamn på 1970-talet”  pågår  från den 26 oktober 2024 till och med den 6 april 2025. Museet är öppet lördag och söndag kl 13-16.

Till utställningen saknar vi   foton från Linneskolan, liksom fotbollssaker från lagen i Limhamn. Maila gärna elisabeth.ivansson@telia.com eller rolfghansson@hotmail.com  om du har något att låna oss.

Bilden på startsidan: På promenad på Ön. Fotograf Bo Erlandsson.