Om fyrkantiga gropar och vulkaniska bergarter

–          Finns det några som är trädgårdsnördar här, undrade torsdagens föredragshållare, slottsträdgårdsmästare George Grundsten, inledningsvis.

Några händer höjdes lite försiktigt i luften. Dessa nördar och vi andra, allmänt växtintresserade, fick en spännande föreläsning om jordarter, rotsystem, planteringssätt  och en hel del annat.

George Grundsten var stilenligt klädd under föredraget.

Även om vägen fram till sitt nuvarande yrke var lång – han blev trädgårdsmästare först i dagarna runt sin 50-årsdag – så har intresset för det växande funnits sedan barnsben.

–          Jag gick på Kulturen i Lund och plockade frön som jag gick hem och odlade. Det var kaffe, bomull och andra lite mer ovanliga växter.

Fyrkantiga gropar!

Ytterst intressant var hans berättelse om hur man ska plantera.

–          Plantera inte i hål! Gräv fyrkantiga gropar! För rötterna tycker om att leta sig ut till hörnen.

Många i föreningen visade sig vara intresserad av växtodling och hade kommit för att få några råd.
Många i föreningen visade sig vara intresserade av växtodling och hade kommit för att få några råd.

Och så rådet som låg som grund för hela kvällens föreläsning:

Vulkaniska bergarter

–          Plantera med vulkaniska bergarter som pimpsten, scoria och basaltmjöl.

Och så berättade han om försök han gjort på Hovdala slott. Där genomfördes experiment med olika planteringsblandningar: vanlig gjord, pimpsten, och blandning av scoria och pimpsten och basaltmjöl. Och kort redovisat så ”vann” blandningen med scoria och pimpsten. I den rutan blev grönsakerna överlägset frodigast.

–          Vitsen är också att i rabatter där man använt dessa bergarter, behöver man bara vattna en gång i månaden för kapilärkraften är så stark i lavamaterialet. De små porerna gör det till ett luftigt och väldrenerat material och de små hålen lagrar vatten och näring.

Många ville passa på och få några tips efter föredraget.
George delade villigt med sig av de goda råden efter föreläsningen.

–          Man pratar om den nyttiga Medelhavsmaten. Det är inte så konstigt. Där odlar man ju i vulkaniska bergarter. Tar man hem de växterna och sätter dom in vår jord, så blir inte resultatet detsamma.

–          Och, framför allt: förbjud lecakulor! De är sura och få växter tycker om det.

Att binda upp träd

Och så var det det här med att stötta nysatta träd:

–          Man ska inte binda upp träden för högt. Högst 60 cm från marken. För det är viktigt att stammen får böja sig i vinden. Får den det, så utvecklas rötterna och vi får ett starkare träd.

Hur ofta ser man det i våra parkanläggningar och torg? Det är väl snarare så, att med denna nyvunna kunskap kan man inte låta bli att fundera på, om bristen på kunskap kan vara orsaken till att så många träd har knäckts på nyanlagda Lindängelund i Malmö?

Men varför gör man inte det när man anlägger stora planteringar?

–          Idén kommer från England. Där är man lite före oss, men det kommer här också.

Ytterligare ett tips:

Skulle det nu vara så att det är någon som har problem med mullvadar: Använd kabelsand (mycket finkornigt sand). Mycket effektivt!

Och så avslutade George Grundsten med att berätta om den ”Kungliga trädgården” han fått bygga upp på Solliden, men det är en annan historia.

Önskar man prata med George Grundsten får man numera åka till Krapperups slott, dit han sedan början på året flyttat från Hovdala.

FOTO: Robert Wahlström

Läs om pimpstenens unika egenskaper t ex på www.hagmanns.se/pimpsten där det bland annat står att läsa: Pimpstenen ger långtidsverkande växtnäring. Den har en unik vattenhållande förmåga och håller jorden fuktig i 3-4 veckor. Den har också en unik syrehållande förmåga, vilket rötterna gillar.

Scoria (lavagrus): En vulkanisk bergart som liksom pimpstenen innehåller många hålrum, porer. Den liknar pimpsten, men är mörkare.

Basaltmjöl: Ett stenmjöl som kan användas vid odling av grönsaker och bär, träd buskar och perenner. Det har visat sig öka näringsinnehållet samtidigt som det minskar halter av skadliga ämnen.